مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل‌ بیت علیها السلام

پرسش ۳۵ (حفظ موضوعی؛ حفظ سور پر فضیلت): نظر شما برای حفظ موضوعی نه حفظ ترتیبی چیست؟ اگر فرآیند ...

بازگشت به مرکز راهنمایی f9

پرسش ۳۵ (حفظ موضوعی؛ حفظ سور پر فضیلت): نظر شما برای حفظ موضوعی نه حفظ ترتیبی چیست؟ اگر فرآیند ...

سوال: نظر شما برای حفظ موضوعی نه حفظ ترتیبی چیست؟ اگر فرآیند حفظ سوره­های پرکاربرد مثل واقعه، یس، ملک، الرحمن یا آیات موضوعی پیرامون حجاب، جهاد، انفاق، ریا و ... در کلاس صورت بگیرد، چطور است؟

جواب: حفظ سور پر فضیلت و حفظ موضوعی خودشان دو گونه حفظ، در کنار حفظ ترتیبی قرآن کریم هستند و می­توانند برای مخاطبین مختلف و علاقه مندان به حفظ قرآن کریم بسیار جذاب و پربرکت باشند.

شیوه حفظ و مرور در این دو گونه نیز مانند حفظ ترتیبی است. حفظ جدید با طی همان مراحل انجام می­شود. حدقل ده درس حفظ شده اخیر هر روز باید مرور شوند. کل محفوظات در بازه زمانی ۳ تا۱۰ روز حداقل یک­بار باید مرور شوند.

برای حفظ موضوعی توجه داشته باشید که:

- لازم است آیاتی که حفظ می­کنید همه تحت یک موضوع کلی باشند نه آن که تعداد زیادی آیه پراکنده بدون هیچ سیر منطقی، صرفا با نمایه­زنی موضوعی حفظ شوند.

- شاگردان باید علاوه بر حفظ آیه، ترجمه و آدرس آن به این توانمندی دست پیدا کنند که با کمک مطالب کتاب و تحقیقات جانبی و خلاقیت خودشان در خصوص مفاهیم و کاربرد آیات صحبت کنند و متناسب با هر سخن و واقعه آیات را به کار بگیرند.

آیات را با نمایه­های موضوعیشان حفظ کنند. در خصوص مصادیقی که می­توانند مشمول هر آیه شوند به خوبی فکر کنند و با توجه به آن، آیات را به کار بگیرند. هم در کلامشان و هم در رفتار و عمل.

- با تشویق شاگردانتان به یادداشت برداری و خلاصه نویسی، تفکر، مباحثه و گفتگو در کلاس آن ها را به سوی این توانمندی سوق دهید.

- کتاب «با قرآن خوشبخت شوید» و «هرروز با قرآن و عترت» منبع مناسبی برای حفظ موضوعی است.

شما نیازمند ارتقای applewebkit 537.36 خود به نسخه جدید هستید. دنیا به‌سرعت در حال تغییر است!